المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل هندسة بترول أفضل ولا أى قسم هندسة تانى أرجو الرد دى مسألة مستقبل

re5tar
27 - 08 - 09, 07:14 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا ريت تقولولى هل هندسة بترول هى الأفضل ولا أى قسم هندسة تانى خصوصا أنا العالم كله بيدور على مصدر طاقه جديد و أنا قريت موضوع عن الوقود الحيوي و عرفت أن البترول قدامه 50 سنة بس و يخلص من العالم و كمان عرفت أنهم قدروا يستخلصوا الطاقه ( كحول إيثيلى ) من نباتات بتتزرع فى الأرض البور و ولا الإنسان و الحيوانات بيتغذوا عليها و أن البرازيل هتحتل مكانة السعوديه إقتصاديا بعدما يخلص مخزون البترول من العالم لأن حوالى 3/4 السيارات فى البرازيل بتشتغل بالكحول الإيثيلى أرو الرد على سؤالى لأن دى مسألة مستقبل أدخل هندسه قسم بترول ولا أى قسم تانى

moon lover
27 - 08 - 09, 07:20 PM
فى وجهة نظرى أن الدفعات الحديثة زى مثلا دفعة اعدادى مستقبلها قليل حبتين وذلك نظرا لوجود الكثير من مهندسى البترول فى مصر والشركات أعتقد انها لديها اكتفاء ذاتى ... وبعدين فعلا البترول هيخلص قريب ومش هنلاقى شغل بس أهو الواحد بإذن الله يشتغله 10 سنين ولا حاجة يعمل فيهم مرتب كويس وبعد كده يدور على شغلة تانية :laughing at::laughing at:.. فنصيحة منى أى قسم فى كليه تانية زى ميكانيكا وكهرباء مستقبله احسن بكتير .. لمن برده متنساش أن الارزاق بيد الله سبحانه وتعالى وبعدين أنت بتفكر فى الشغل وأنت لسه فى اعدادى :crying:

yaso
27 - 08 - 09, 07:24 PM
و عرفت أن البترول قدامه 50 سنة بس

دي مجرد توقعات محدش يعرف صحتها

ولو افترضنا ان البترول هيخلص كمان 50 سنه يبقى انت في السليم ،مين هيعيش؟ واللي هيعيش هيكون مقرب على 70 سنه يعني مش هيبقى شغال

كريم الباشا
27 - 08 - 09, 10:18 PM
انا عن نفسى غير مقتنع بحكاية ان كمان 50 سنة مفيش بترول
وطبقا للأوضاع الحالية أكيد هندسة برتول أحسن من غيرها ده من ناحية المركز و المستوى المادى فى المستقبل
ولكن هناك بعض الاقسام المميزة زى قسم ميكانيكا وكهربا واتصالات و ممكن يشتغلوا فى مجال البترول بردو
القرار يرجعلك انت
صلى صلاة استخارة وربنا يقدملك اللى فيه الخير

beckham7
27 - 08 - 09, 10:31 PM
حتى لو البترول خــلص من مصــر

فلسه بدرى أوى على بترول السعودي باقى دول الخليج

وخصوصا السعودية

فى منطقة كبيرة هنــاك عائمة على - بحر - بترول
ومتــســابة أحــتياطى

ربنا يستر

SleeplessHeart
27 - 08 - 09, 10:48 PM
انا عن نفسي لو البترول خلص ومالقتش شغل

هاروح اجيب زيت الطعمية واكرره :laughing at:

واهو شغلانة برضو :laughing at:

beckham7
27 - 08 - 09, 10:56 PM
انا عن نفسي لو البترول خلص ومالقتش شغل

هاروح اجيب زيت الطعمية واكرره :laughing at:

واهو شغلانة برضو :laughing at:

:peace::peace:

frenzy55
27 - 08 - 09, 11:19 PM
هما تقريبا كل شوية يقولوا باقي 50 سنة ودة من زمان يعني كلها مجرد توقعات و بالنسبة للكلية والقسم فلو انت شايف نفسك في مجال تاني ومش عاجبك مجال البترول يبقي اللي بتحبة احسن لكن بردة الكلية دي احسن من غيرها كتير

taha123
28 - 08 - 09, 01:58 PM
وكمان ان موضوع انهم بيدور على مصدر تانى خلاف البترول حتى لو لقوه هتبقى مشكله انهم يستخدموه حتو ولو بنسبه 30 فى الميه فى كام شركه شغاله بمحركات الاحتراك الداخلى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى كام سياره شغاله بنفس النظام ؟؟؟؟؟؟؟فى كام طيارة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فى كام.....................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه عندك حق هيرمو دووووووووول كلهم وهيصنعو بدلهم بس بعد كام قرن:laughing at::laughing at:

catch my mind
28 - 08 - 09, 03:49 PM
حتى لو البترول خــلص من مصــر

فلسه بدرى أوى على بترول السعودي باقى دول الخليج

وخصوصا السعودية

فى منطقة كبيرة هنــاك عائمة على - بحر - بترول
ومتــســابة أحــتياطى

ربنا يستر
الغوار

بسم الله الرحمن الرحيم

يا ريت تقولولى هل هندسة بترول هى الأفضل ولا أى قسم هندسة تانى خصوصا أنا العالم كله بيدور على مصدر طاقه جديد و أنا قريت موضوع عن الوقود الحيوي و عرفت أن البترول قدامه 50 سنة بس و يخلص من العالم و كمان عرفت أنهم قدروا يستخلصوا الطاقه ( كحول إيثيلى ) من نباتات بتتزرع فى الأرض البور و ولا الإنسان و الحيوانات بيتغذوا عليها و أن البرازيل هتحتل مكانة السعوديه إقتصاديا بعدما يخلص مخزون البترول من العالم لأن حوالى 3/4 السيارات فى البرازيل بتشتغل بالكحول الإيثيلى أرو الرد على سؤالى لأن دى مسألة مستقبل أدخل هندسه قسم بترول ولا أى قسم تانى
تعاملات الدول مش زي تعاملات الأفراد
مش بيقولوا البترول ح يخلص كمان 50 سنة , يبقا خلاص مستقبل العمل في البترول بينتهي
البترول ح يخلص في مصر كمان 50 سنة , دة لو مفيش اكتشافات
لكن أصلا مهندس البترول مش بيشتغل في البرميل عشان تقول النقطة دي
طب ما الغاز في مصر قاعد لغاية 120 سنة, تكرير , ابسط يا شحاتة ههههههه
و السعودية البترول 100 و كل الدول
و كمان مصر مش دولة غبية عشان لما يقرب البترول يخلص , تستهلك بنفس المعدل
لما يقرب يخلص , مصر ح تقلل الانتاج و تحاول تقلل الاستهلاك , و في نفس الوقت ح تحلوا تستورد جزء لسد العجز
.............
تعاملات الدول مش زي تعاملات الأفراد أو المؤسسات الصغيرة

امير احمد
29 - 11 - 09, 08:02 PM
كله بيتكلم عن البترول هيخلص
يا جماعه بالعكس تماما
الدوله الوقتى مكثفه حمله الاسكتشاف عن البترول جامد
لا تنسوا ان مصر تمتللك احتياطى بترول عالى اوى
والاسكتشاف شغال
يعنى على ما نتخرج هتلاقى وظايف كتير اوى
قولوا يا رب

Al Ostaz
29 - 11 - 09, 10:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... و الله كويس انك تشوف رأي طلبة الكلية ........... بس يا تري شوفت رأي طلبة الهندسات التانية في كلياتهم............ و مستقبل تخصصاتهم من وجهة نظرهم همة............... متهيألي حيفرق... صلي صلاة الاستخارة... بس حط فيي بالك ان في ناس حترفض هندسة البترول من باب ال.........................

Ahmed Omran
07 - 01 - 10, 05:38 PM
يا جماعة انا ملاحظ حاجة انكم غيرتوا الموضوع اصل السائل الكريم محتاج رايكم فى الكلية مش البترول ها يخلص والا لا كلكم علقتوا ف كلمة 50 سنة وكتبتوا فيها صفحتين اللى عنده راى للغلبان دة يقوله

اسماعيل سالم
08 - 08 - 10, 04:54 PM
يعني انتو شيفين ان مستقبل هندسة ـ قسم ميكانيكا ـ أفضل من بترول وتعدين السويس طب ليه الكلية بتطلب المجاميع العالية دي ياريت الرد عشان لو كدا بلاها شحططة في السويس والواحد يدخل هندسة القاهرة وخلاص